Pasukan Khas Komando yang terbaik di dunia

Bila sebut tentang pasukan khas atau dalam bahasa inggerisnya yang di panggil Special Forces, tentu korang akan terbayang seorang komando yang hidup dalam hutan dan memakan bermacam-macam haiwan dan tumbuhan untuk survive. Itu ialah cara untuk meneruskan kehidupan andai bekalan makanan habis atau terputus hubungan dengan pusat kawalan ketenteraan.

Sebenarnya Pasukan khas ini selalu melakukan misi-misi merbahaya seperti meletakkan laser point di dalam kawasan musuh untuk menandakan sasaran jet pejuang, menyerbu kediaman atau pesawat yang dirampas pengganas, melakukan risikan dalam kawasan musuh, menangkap atau menghapuskan sasaran terutamanya kepada penembak tepat atau Sniper dan macam-macam lagi la.

Di bawah ini antara senarai 10 pasukan khas yang terbaik di dunia :



1. British SAS (Special Air Service)
2. U S. Navy SEALs

Pasukan Komando Tentera Laut Amerika Syarikat


3. Shayetet 13


Unit Komando Tentera Israel


* Pejuang Palestin lebih hebat dari mereka ni













4. The Delta Forces

Unit anti pengganas Tentera Amerika Syarikat


















5. U S. Army Green Berets

Nama samaran U. S. Army Special Forces. pasukan ini terlibat dalam misi-misi melakukan pembunuhan senyap dan sebagai penembak tepat atau Sniper.










6. U.S. Army Rangers

Pasukan tentera yang terdiri daripada Askar payung terjun, pakar serangan kombat, pertempuran di bukit, serangan dalam air dan mahir dalam pengetahuan senjata api.










7. MI - 6

Jabatan Perisikkan Britain















8. MARSOC

Pasukan Khas U. S. Marine Corps













9. French Naval Commando's

Komando Tentera Laut Perancis















10. Spetsnaz

Pasukan khas Tentera Rusia














Pasukan Komando Elit yang juga dilatih khas oleh Jabatan perisikkan MI - 5 dan MI - 6 Britain sebagai perisik. Semasa ancaman komunis di Malaysia suatu ketika dahulu, SAS telah diberi tugas untuk melatih komando Polis Di Raja Malaysia VAT 69 untuk menghadapi serangan gerilla pihak Komunis Malaya.


AngryFun

Post a Comment