Dokumentari Special Air Service (SAS)


 Special Air Service atau SAS kor Tentera British yang ditubuhkan pada 31 Mei 1950. [5] Mereka adalah sebahagian daripada United Kingdom Special Angkatan (UKSF) dan telah berkhidmat sebagai model untuk kuasa-kuasa khas negara-negara lain di seluruhdunia. [8] [10] SAS bersama-sama dengan Perkhidmatan Bot khas (SBS), khas Reconnaissance Regiment (SRR), dan Angkatan khas Kumpulan Sokongan (SFSG) membentuk UKSF di bawah pimpinan Angkatan Pengarah khas.
SAS menjejaki asal-usul kepada tahun 1941 dan Perang Dunia Kedua, dan diperbaharui sebagai sebahagian daripada Askar Wataniah pada tahun 1947, dan dinamakan Batalion ke-21, Rejimen SAS, (Rifles Artis). Tentera Regular 22 SAS kemudiannya mendapat kemasyhuran dan pengiktirafan di seluruh dunia selepas berjaya menyerang Kedutaan Iran di London dan menyelamatkan tebusan pada tahun 1980 Iran Embassy Siege, mengangkat rejimen dari kekaburan di luar penubuhan tentera. [11]
Perkhidmatan Udara Khas pada masa ini terdiri daripada 22 Rejimen Khas Perkhidmatan Udara Tentera Biasa, 21 Rejimen Perkhidmatan Udara Khas dan 23 Perkhidmatan Udara Khas Rejimen Askar Wataniah. Ia ditugaskan terutamanya dengan keganasan kaunter dalam masa aman dan operasi khas dalam peperangan.


Post a Comment